حلالُ محمّد (ص) حلالٌ إلی یوم القیامة و حرامهُ حرامٌ إلی یوم القیامة

اگر نواختن آلات موسیقی از جمله دف و دایره حرام است ، پس چرا در عروسی حضرت زهرا (س) و یا هنگامی که پیامبر اسلام (ص) و اصحاب با پیروزی از جنگ بر می گشتند و عده ای دف می زدند ، حضرت نهی نمی فرمودند؟

با دقت در امور ذیل، پاسخ پرسش فوق به خوبی روشن می شود :

1. این نوع احادیث که غالباً در کتاب های اهل تسنن _آن هم به طور فراوان وجود دارد_ ضعیف و غیر معتبر بوده و با مذهب آنان، سازگار است؛ چه اینکه آنان غنا و دف زنی را به ویژه در ایام جشن عروسی، عید و سرور و هنگام بازگشت از جنگ، حلال و جایز می دانند!!(1).

2. در مقابل آن، روایات فراوان و معتبر موجود در کتاب های شیعه، به روشنی بر حرمت غنا و نواختن آلات لهو دلالت دارد.

3. اگر به فرض اکثر این احادیث، معتبر و قابل پذیرش باشند، در نهایت به جهت ناهمگونی مضمون، با یکدیگر تعارض پیدا می کنند؛ در این صورت باید از قواعد فنی آن رشته بهره جست. در علم اصول قاعده ای هست که هرگاه دو دسته از روایات با یکدیگر تعارض کنند و هیچ راهی در سازگاری و جمع بین آنها نباشد، به مرجحات عمل می شود که یکی از آنها، ناسازگاری با فتوای اهل تسنن است. هر حدیثی که با مذهب آنان مطابق و موافق باشد، آن را کنار می گذارند و به آن عمل نمی کنند و به روایتی که مخالف باشد، پایبند می شوند. مسئله فوق از این قبیل است، چه اینکه اهل تسنن غنا و موسیقی را حلال می شمارند و احادیث یاد شده، با این مذهب سازگار است نه با مذهب شیعه.

4. آنچه درباره ازدواج حضرت زهرا (س) از تاریخ و احادیث معتبر استفاده می شود، این است که رسول خدا (ص) در شب عروسی دختر گرامیشان به زنان دستور دادند اظهار خوشحالی کنند؛ ولی چیزی که موجب خشم خداوند باشد، انجام ندهند. گفته شده که عایشه و برخی از زنان، اشعاری در فضیلت و مقام حضرت زهرا (س) می سرودند و اظهار سرور و شادمانی می کردند(2) و مسئله دف و دایره زنی در احادیثی که هیچ سند و اعتباری ندارد، بیان شده است(3).

پ.ن :

1. ر.ک: سنن نسائی، ج 3، ص 194 _ صحیح بخاری، ج 6، ص 137 _ سنن ترمذی، ج 2، ص 276 _ سنن ابی داود، ج 2، ص 104.

2. بحار الانوار، ج 43، ص 115.

3. دعائم الاسلام، ج 2، ص 206.

احکام موسیقی


برچسب‌ها: آلات موسیقی, شیعه, سنی, عروسی, دف
+ نوشته شده در  ساعت   توسط